ICP (International Congress of Psychology ) 2016 YOKOHAMA
On 2016年7月26日(火)10:20-10:35 a.m.
at the Conference Center 3F 318 "Cognition" OR26-22-6A
Akihiro YOSHIDA, Ph.D. Prof. Emeritus of the University of Tokyo, will make an oral presentation:
A Theoretical Consideration on Abstraction and Concretization from
a Phenomenological Psychological and Educational Perspective.
As a young student, I was initially interested in Mathematics, because Mathematics seemed to be the best, the most trustworthy and the most beautiful kind of all disciplines. However, perhaps by my fate, I happened to wander into the World of Psychology, about which I, as a young ignorant student, did not know at all how chaotic and underdeveloped it was as a single discipline. When I first encountered the Russian psychologist and philosopher, S.L.Rubinstein, in his writings, such as The Foundations of General Psychology, Being and Consciousness and so on, and read that, in his words, Psychology is a retarded and underdeveloped field of sciences, I was astounded at the comments of his, because I had an illusion of Psychology already as the most important basis of all other sciences. Well, to make a long story short, I have wondered through many kinds of psychologies, while getting an illusion and disillusioned again and again, and I know that there are still more, with my illusions, I could wander through, if I really wish. However, my life is too limited to explore them all. The two basic tragedies of a scholar, as keenly described by the Doctor Faust by W. Goethe, would be most poignantly experienced by a psychologist, if s/he is truly sincere, serious and sufficiently open-minded to wish to learn the truth about human Psyche. At this stage of my life, I have been deeply interested in Phenomenology, for about 40 years, and the teachings of Buddhist thoughts, because I believe they are the most close to the secrets of the Human Mind. I feel that I am happy to have been able to reach this recognition before my death. I do not care about the social fame, position and/or wealth, even "science" for that matter. I feel so happy to have come this close to the depth of the secrets of Human mind. My psychology in my life has been concerned with Education. Psychology of Education and Education of Psychology are in the relationship of including and being included. Beyond the chaos of Psychologies, I feel that I see the secrets of Human Minds that have been explored and revealed by Phenomenology and Buddhist teachings. I am grateful for the lucks that have guided me up to this point at this stage. With gratitude.
At the moment, not every writings of mine are available in English, but I hope I will write more in English so that I can share my personal discoveries and insights with many people of the World.
私が心理学に惹かれたのは、もともと、人間への関心に基づくものでした。ですから、心理学と言っても、教育の心理学に惹かれたのだ、と思います。教育心理学は、心理学の一分野です。しかし、1992YOSHIDAにも書いていますように、教育の心理学と、心理学の教育とは、互いに、含み含まれる、相互包含の関係にあります。その意味では、私のホームページの心理学の世界は、また、教育の世界とも繋がっています。相互に切断しがたい関係にあります。その点は、ご理解いただきたく思います。
また、ここ40年程、関わってきた現象学的心理学を通じて、現象学の世界にも、繋がっています。
心理学の世界、現象学の世界、教育の世界、という三つの世界は、人間を介して、相互に切っても切れない関係にあるのです。そのようにご理解くださって、この世界に遊んで、楽しんでいただければ、嬉しく思います。
では、どうぞ。
The articles above with the mark # are uploaded in "Works in English"。 So, please, explore the Room named "Works in English"。Thank you.
雑誌『児童心理』金子書房 掲載の論稿
1984 吉田章宏、「子どもの学力を高める:教育の心理学の立場から」。『児童心理』1984年1月号、特集:学力を高める、28-37
1980 吉田章宏 「『わかる』の心理学」、『児童心理』 1980年5月号、1-19
1976 吉田章宏 「わかる授業の心理学へ」。『児童心理』1976年4月号、23-35
1963 吉田章宏 「道徳教育と意図の心理学」。『児童心理』1963年3月号、60-68
重複を避けて、「教育の世界」にuploadしてあるものがあります。そちらもご覧ください。
1984 吉田章宏 「発達理論」、『発達III 個体発生』、鹿取廣人編 『現代基礎心理学 10』 東京大学出版会、
253-276
1984 吉田章宏 「教える と 愛する」、『愛と人生』、東京大学公開講座、企画委員長、二宮敬、東京大学出版会、333-368
1983 吉田章宏 「『学ぶ』と『教える』」、『学習と環境』、第五章、講座『現代の心理学 3』、企画委員、東 洋、梅本堯夫、藤永 保、鹿取廣人、細谷純、梶田叡一、小学館、1983年、279-263、
1979 吉田章宏 「少年期の感情と表現」 『少年期 発達段階と教育 2』、岩波講座『子どもの発達と教育 5』、岩波書店、169-208
1979 吉田章宏 終章「学力の『パワーズ・オブ・テン』へのスケッチ:『学力のとらえ方』をめぐって」、講座『日本の学力 3 能力・学力・人格』、日本標準、383-403
1975 吉田章宏 「これからの授業研究とこれからの心理学」 『教育学全集 増補版 4 教授と学習』『教授と学習・補説』小学館 11-16
1968 吉田章宏 「アメリカの数学教育」、『論理と数学』、『教育学全集 6』、小学館、編集 黒田孝郎、赤摂也、東洋。226-242
以下の論稿は、淑徳大学心理臨床センターの『淑徳心理臨床研究』に掲載された、臨床心理学に関係する論稿です。同センター長小川恵教授のご承認とご許可を得られましたので、ここに、pdfとして電子化し、掲載いたしました。何かのご参考になることがあれば幸いです。吉田章宏 2014年12月16日(火)記す。
2004 吉田章宏 (2004)「匿名性を『選ぶ』の構造:心理臨床実践報告におけるその意味」『淑徳心理臨床研究』創刊号 淑徳大学大学院総合福祉研究科附属心理臨床センター, 11-24
2005 吉田章宏 (2005)「匿名化から虚構化へ:実践報告の存在理由に即して」『淑徳心理臨床研究』第2巻,淑徳大学大学院総合福祉研究科附属心理臨床センター, 1-12
2006 吉田章宏 (2006)「心理臨床実践報告における『匿名化』の限界と『虚構化』の必要性発生の一素描」『淑徳心理臨床研究』第3巻淑徳大学大学院総合福祉研究科附付属心理臨床センター, 1-18
2007 吉田章宏 (2007)「実践報告に虚構化を活かす可能性について:クロッキー風に」『淑徳心理臨床研究』第4巻, 淑徳大学大学院総合福祉研究科附属心理臨床センター, 5-20
2008 吉田章宏(2008)「『筆者は・・・』と書くか、『私は・・・』と書くか」『淑徳心理臨床研究』第5巻, 淑徳大学大学院総合福祉研究科附属心理臨床センター,15-17
2009 吉田章宏(2009)多種多様な心理学の多様性と共に生き対処する在り方について:諸々の心理学の<混沌>の世界に生きる研究者/実践者、教育者/学習者にとっての問題」『淑徳心理臨床研究』第6巻 淑徳大学大学院総合福祉研究科附属心理臨床センター, 5-25、
2010 吉田章宏(2010)「多種多様な心理学と共に生きる」『淑徳心理臨床研究』第7巻,淑徳大学大学院総合福祉研究科附属心理臨床センター、19~25
以下の諸論稿は、淑徳大学の大学院研究科研究紀要および、学部研究紀要に掲載された、心理学研究方法論をめぐる省察シリーズです。ご参考になれば、幸いです。2014年12月2日 吉田章宏記す。